afscheid - Reisverslag uit Topola, Bosnië en Herzegovina van bouwteam Banja Luka - WaarBenJij.nu afscheid - Reisverslag uit Topola, Bosnië en Herzegovina van bouwteam Banja Luka - WaarBenJij.nu

afscheid

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg bouwteam

02 Mei 2008 | Bosnië en Herzegovina, Topola

Het was mooi weer. We hebben onder de uitbottende pergola van druiventakken vino, pivo en sok met pizza genoten met de familie. De slivo hebben we even in de fles gelaten.
(dit moet je onderhand begrijpen!)

Marry liet het stuk hout zien, dat zij een dag ervoor uit de stapel achter het huis van de familie had gehaald. (Met vertaling) zei ze: je denkt natuurlijk: wat moet zij toch met die plank????
Nou, wat denk je?
Ze gingen gissen: onze namen staan er op...?
Nee...we hebben een spreuk er op gezet; een goede wens voor het huis en ondertekend met "vrienden uit Holland".

Er kwamen nog wat kadoos voor de kinderen en spullen voor de groters; dank en schouderklopjes ; foto's en omhelzingen en vele tranen.

De mensen waren erg geroerd door dit afscheid en dankbaar om het restant geld dat ze nog is toegezegd; om huis af te werken en een wasmachine te kopen.
De was voor 16 mensen werd namelijk op de hand gedaan, zagen we.

Daarna hebben we nog een werkgesprek met de directeur van Caritas, mgr. dr Anicic, gehad. Hij heeft zijn grote waarering uitgesproken voor het werk dat gedaan is. Hij noemde het verschil dat voor deze mensen is gemaakt, dat hadden zij zelf nooit voor elkaar kunnen krijgen. Geen van de mannen heeft een vaste baan - ze werken waar ze maar kunnen als loss

e arbeider en handelen wat in hout. Gelukkig heeft een van de broers nu een baan op de boerderij, dat geeft dan een beetje zekerheid.

Bovendien was hij erg onder de indruk van de manier van werken; de snelheid, zorgvuldigheid en de zorg waarmee met de familie was omgegaan.
Hij sprak zijn grote dankbaarheid nog eens uit.
We zijn altijd welkom om terug te komen voor een vakantie, maar ook om terug te komen voor een volgende klus....

We krijgen de groeten mee voor de vrienden in Holland. Wil en Cor, Berna en Johan - en alle anderen uit de parochie-partnerschappen.

Tot slot hebben we straks een BBQ bij onze parner Ivo in Trn.

We hopen dat we een volgende klus net zo enthousiast gevolgd en gesteund worden als deze keer gebeurde - het heeft ons heel goed gedaan, te merken dat we gevolgd en aangespoord werden!

Hvala ti en tot gauw

• 02 Mei 2008 - 12:58

Irene:

Lieve harde werkers,
    Grote complimenten voor jullie inzet en resultaat. Nu nog even ontspannen en dan weer terug naar huis. Daar kan je 100 foto's nog plaatsen op de site, las ik. leuk! Geweldig hè, om zo gevolgd en aangemoedigd te worden van alle kanten. Wat leeft iedereen mee! Iedereen is ook zo trots op jullie! tot gauw!
    irene

• 02 Mei 2008 - 17:52

Angelique & Stefan:

Hoi Bouwteam,

Leuk om nog even een laatste bericht op de site mee te krijgen voordat jullie huiswaarts keren.

Zo te lezen is alles positiviteit, hieruit kunnen we in iedergeval opmaken dat jullie 2 weken van werk, maar ook alle weken van voorbereiding niet voor niets zijn geweest.

We wachten na jullie terug keer in Nederland de presentatie avond, de foto's en al jullie verhalen rustig af.

Zoals al eerder gemeld, een behouden terug reis gewenst en tot ziens.

Stefan & Angelique

• 02 Mei 2008 - 19:13

Willy En Cor Mulder:

Onze welgemeende complimenten voor het prachtige werk dat jullie verricht hebben en dat we steeds met belangstelling hebben gevolgd.Wij wensen jullie een heel goede en veilige reis terug.
    Met een hartelijke groet aan allen, van Willy en Cor Mulder

• 03 Mei 2008 - 22:20

John Den Boer:

Beste Bouwteam,

Gefeliciteerd met het geslaagd project, jullie hebben werkelijk fantastisch werk verzet. Wat zal het ook een ervaring zijn voor de mensen in het dorp dat zomaar een stel buitenlanders hun huisje even komen ‘verbouwen’ en dan na een paar dagen weer weg zijn. Ik ben zeer benieuwd naar de foto’s.

• 04 Mei 2008 - 19:26

Henk En Ria Van Baal:

Lieve mensen,

Knap wat jullie gedaan hebben. Onze complimenten!

Veel groetjes,
    Henk en Ria (uit Landsmeer)