drozdek dag - Reisverslag uit Topola, Bosnië en Herzegovina van bouwteam Banja Luka - WaarBenJij.nu drozdek dag - Reisverslag uit Topola, Bosnië en Herzegovina van bouwteam Banja Luka - WaarBenJij.nu

drozdek dag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg bouwteam

09 Oktober 2008 | Bosnië en Herzegovina, Topola

gisteren was het zover: op familiebezoek!
De dag ervoor hebben we aangekondigd dat we er zullen zijn. De kinderen waren thuis, oma Josefina en het gezin van Viktor; Anna en Marko en Robbi. Eerst eens goed rond en in het huis gekeken. De pannen waren er afgehaald want er was lekkage gekomen. Nu hebben ze eerst planken en asfaltpapier en daarop de pannen gelegd. Er staan twee nieuwe schoorstenen en de wasmachine staat klaar.De daktrimmen zien er goed uit.
Op de verdieping heeft de familie al wat spullen in de opslag staan en een fornuis staat klaar voor gebruik.
Er staan nieuwe deuren en kozijnen klaar om geplaatst te worden. De gestucte muur (andre) ziet er goed uit. De onderslagbalk die onder het dak was geplaatst heeft nu een gode functie, omdat het dak zwaarder is geworden door het houten beschot. Volgens de architekt blijft dit wel 40 jaar bestaan. Goed werk dus !

De kinderen waren bij elkaar en we hebben de kadootjes gegeven, ze waren er geweldig blij mee en gingen direct aan het spelen. Het leuke is dat ze zo vanzelsprekend alles samen delen.
Petra, de kinderen vroegen naar je en geven hun hartelijke groeten !

De fotoboekjes van de verbouwing gaven tranen van vreugde. Ze waren heel dankbaar en Zeljko vertelde dat dit wel een geweldig kado was voor ze.
Ook voor de familie had Marry een nieuw naambord gemaakt en ze waren er erg mee in hun sas.

Toen was er eten, we hebben een heerlijke kip en daarna een verrukkulukke taart gegeten.

Op de terugweg zijn we op zoek gegaan
naar het ouderencomplex, dat van de zomer officieel geopend is (we hebben in het voorjaar ook daar een donatie aan gegeven) Het zal per 1 november in gebruik worden genomen door de eerste ouderen en gaandeweg de maand november vollopen. Het complex heeft twee huizen voor ouderen. een verzorging en een verpleging en er is een huis voor de opvang van jongens.Er is al een meisjeskostschool in Banja Luka, dus is hier gekozen voor een jongensschool. Tussen deze twee blokken staat nog een gat - het is de bedoeling dat daar een huis voor opvang van moeders met kinderen komt. De fundering ligt er al, maar er is geen geld voor de verdere bouw.

Ook zal in dat gedeelte een centrale keuken komen, zodat alle maaltijden vanuit die centrale keuken gemaakt kunnen worden. Helaas, nu moet er met een tijdelijke keuken gewerkt gaan worden.

Vandaag - donderdag; hebben we de hele morgen gesprekken gevoerd. Eerst met dr Anicic over allerlei projecten die we al voeren en mogelijk verder vervolg willen geven. Als alles goed komt, zullen we morgen met de architect een mogelijk nieuw bouwproject bekijken voor het " hollandse dreamteam" zoals Zoran ons noemt.

We hebben 1200 euro achtergelaten om hout te kunnen kopen voor de ouderen en zieken, en waar nodig medcijnen.

We hebben ook een kennismaking gehad met het buro van gezins-ondersteuning.
Heel veel kinderen hebben maar een ouder, of/en wonen in moeilijke omstandigheden. Dit buro houdt de wil ondersteuning geven aan de mogelijkheden van deze ouders en kinderen. Ze hebben pl.m. 120 gezinnen in beheer, waaronder een aantal gezinnen die sterke ondersteuning nodig hebben - ofwel praktisch ofwel financieel.
In ons gesprek hebben we het adoptieplan ook besproken en we hebben nu 10 kinderen op papier mee naar Holland om financiele ondersteuning aan te geven.

Toen hebben we nog even een gesprek gehad met de econoom van het bisdom over de situatie van de priesters.

Morgen hebben we weer nieuwe afspraken - Gradiska en Aleksandrovac. Later !

groet Marry en Jose