subota 26 april - Reisverslag uit Topola, Bosnië en Herzegovina van bouwteam Banja Luka - WaarBenJij.nu subota 26 april - Reisverslag uit Topola, Bosnië en Herzegovina van bouwteam Banja Luka - WaarBenJij.nu

subota 26 april

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg bouwteam

28 April 2008 | Bosnië en Herzegovina, Topola

op zaterdag wordt gewerkt; er is voorwerk gedaan - zodat het dak er af kan worden gehaald. Een steiger gemaakt, balken gelegd. En wat gaan we nu doen? Kunnen de pannen eraf? In overleg met de familie (een nichtje spreekt wat engels en vertaalt) wordt besloten dat we het risiko van wat regen voor lief nemen.
Allerlei mensen worden opgetrommeld, een hele rits familie en vrienden komt naar het huis en de pannen worden er voor een deel afgehaald. En toen begon het te bliksemen en te regenen.....heftig.
Het weer wisselt hier heel snel en na een korte periode komt de zon er weer bij en het werk gaat verder.
Aan de muren (kamer-indeling) is ook gewerkt; toen Andre begon te stucken (stucen?) heeft eerst Petra een lading geprobeerd, maar al snel stond een van de bewoners klaar om het te leren en over te nemen. En daar gingen we voor: de mensen iets leren om het zelf verder op te pakken. Geweldig zoals dat werkt. Het leerproces gaat spelenderwijs; er wordt bosnisch en nederlands door elkaar gepraat, soms wat engels ertusendoor; maar het meeste gebeurt met gebarentaal, goed kijken en duim omhoog. Woorden als super en prima zijn internationaal.

De bewoners van het huis maken nu steeds een lunch klaar voor de werkers; het is hun manier om hun dankbaarheid te tonen. Brood en kaas en een kippeboutje - even pauze met elkaar.

Tussen de windstoten en buien door heeft Gre de was gedaan; op elk bed ligt een stapeltje schone kleding. Heerlijk zoals de twee ploegen elkaar ondersteunen. De werkploeg hoeft geen zorg te hebben over eten en schoonmaken - dat is er voor ze. En de huisploeg geniet mee van het werk dat de bouwploeg heeft verzet.

Zaterdag is wat langer doorgewerkt; dus we spreken af dat de volgende morgen mag worden uitgeslapen - ieder staat op eigen tijd op.

Nedjelja (Zondag) 27 hebben we om 13.00 een afspraak met pater Ivo in Trn. Omdat we nog niet zoveel van de omgeving hebben gezien, besluiten we genoegen te nemen met de viering van 13.00 en de ochtend wat rond te rijden. We gaan naar Banja Luka en parkeren de auto op het terrein van het Bisdom. Vandaaruit lopen we door het centrum (erg stil) naar het kasteel. Een ruine, die aan de Sava staat. Deze snelstromende rivier, die ook de grens met Kroatie vormt, komt ook door Banja Luka. Er is een cafetaria, waar we een SOK en een PIVO drinken.
Bij pater Ivo is het even wachte, hij heft het erg druk om langs allerlei boeren te gaan om de velden te zegenen. Als hij aankomt, stapt ook de misdienaar in toog uit de auto. Samen gaan ze met ons me naar Mahovljani (boven op de berg) om daar met een kleine gemeenschap van 6 jonge mensen de mis te vieren. Twee dames zorgen voor de zang.
Dan weer terug naar de pastorie van pater Ivo, waar we een BBQ lunch krijgen. Het gezin van de misdienaar zorgt goed voor ons, na de lunch komt een jeu de boule spel tevoorschijn. Direct is er een competitie, waar nogal eens een duscussie over de ligging van de stenen moet worden ' uitgemeten' door pater Ivo. Grote pret; het is even lekker dollen op het grasveld, onder aanmoediging van de kantlijners.
Als we rond 19.00 naar huis gaan hebben we heel wat verteld gekregen, gezien en plezier gehad.

Ivo heeft ons ook het goede woord voor ' achteruit' geleerd, want we waren natuurlijk wel nieuwsgierig wat er nu werkelijk gezegd was. Het zat redelijk in de buurt !

Maandagmorgen is Jose erg vroeg wakker en begint alvast de tafel te dekken. Het is een heerlijk zonnige dag. Rond 08,00 gaan we naar het huis en daar is de familie al met een flinke ploeg bezig de pannen van het dak te halen.
Robbie staat op het dak, geeft de pannen aan iemand die op de verdieping staat, die brengt een stapel naar de moeder - die laat ze door de glijbaan naar beneden zakken, waar de kinderen ze weer verzamelen en opstapelen. Het geeft een prachtig plaatje - foto!

Marry begint aan de omgekeerde weg - het maken van een plateau om straks de nieuwe pannen weer ophoog te kunnen brengen. Via een stapel hout, balken en pallets wordt een trapsgewijze opbouw verzorgd.

Omdat het orthodox Pasen is, zullen vandaag geen materialen worden geleverd; Jose heeft wel contact gehad met het bisdom en alle bouwtechnische wensen aan materiaal doorgegeven. Maar het geduld zal tot morgen moeten worden aangesproken. Nu zijn alle fabrieken en leveranciers vrij.

Alle berichten en reacties worden uitgeprint en dat is steeds een leuke verrassing : als ze thuiskomen lezen ze wat het thuisfront heeft geschreven.
Blijf dus reagren: het is iets om naar uit te zien !
Hartelijke groeten van ons allemaal - Jose

• 28 April 2008 - 09:51

Monika:

Ik vindt het heel leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. Jullie hebben al een leuk patroon van werken en plezier maken met elkaar opgebouwd. Knap hoor.Goed is vooral om de mensen te leren hoe ze het zelf kunnen doen, hun moeten verder gaan. Veel succes verder
    Liefs Monika

• 28 April 2008 - 10:06

Wim En Truus:

Wat een aktieve werkvakantie. Wat je in zo'n relatief korte tijd veel kan doen. Evengoed hebben jullie ook nog wat vrije tijd om mensen te ontmoeten en de omgeving te zien. Ik heb het idee, dat jullie nog wel langer zouden willen blijven, omdat er nog zoveel te doen is. Jullie zitten al over de helft!! We zijn heel benieuwd naar de verhalen en de foto's. Tot hoors en de groetjes Wim Truus en Esther

• 28 April 2008 - 10:25

János En Tonni:

Wat zijn jullie lekker bezig en de eerste week zit er al weer op. Lukt de planning? en leuk dat de mensen het zo goed oppakken. Vrijdag kunnen we pas weer het verdere verslag lezen,want we gan een paar dagen weg
    heel veel groetjes en mooi weer gewenst
    J&T

• 28 April 2008 - 15:58

Jack En Marth:

Jullie laatste verslag met bewondering gelezen. Wat een bijzondere ervaring lijkt het ons. Ga zo door!!! En natuurlijk ook op z'n tijd genieten hoor.
    Groet, Jack en Marth.

• 28 April 2008 - 16:41

Wil Scholte:

Wat een team en wat een team werk.Het nuttige met het aangename,dat is het helemaal.Ik heb een heel goed gevoel over jullie met alle inzet.Jullie blijven elkaars stimulans samen met alle andere werkers.Geweldig hoor!!!!Hou vol .Lieve groetjes voor allemaal en een knuffel voor Petra.

• 28 April 2008 - 19:13

Gre Vlaar:

Hallo,

Zo te lezen gaat het prima.
    Jullie krijgen leuke reacties, en ieder leeft met jullie mee.

Morgen laat ik weer wat van mij horen,

Groetjes van Gre aan iedreen.

• 28 April 2008 - 19:43

Jan En Riet Dekkers:

Wij volgen belangstellend de vorderingen, die jullie maken.
    De bruiloft van Remco en Liselore was een mooie dag. Ook de familie uit Duitsland was er en de Limburgers. Het was een gezellige dag. Ook alle nichten waren van de partij.
    Zondag waren we nog even in Volendam, alles was bij het oude.
    Groetjes aan Jan en de anderen.

• 28 April 2008 - 20:00

Angelique & Stefan:

Hallo Bouwteam,

Zo te lezen gaat alles voortvarend, zelfs het dak wat in de eerste week niet wilde lukken is nu toch onder handen genomen.
    Proficiat met de geboekte voortgang.

Het is jammmer dat wij geen foto's op de site kunnen zien, ik ga er natuurlijk wel vanuit dat deze schade na jullie thuis komst met een spetterende presentatie en lezing op een avond wordt goed gemaakt.

De beelden kunnen we er ook zelf wel een beetje bij bedenken, een dak zonder pannen heb ik wel vaker gezien, en ik heb er ook het volste vertrouwen in dat de pannen er weer op komen.

He zussie, kijk je wel een beetje uit met het bouwen van een toren om de pannen omhoog te brengen ?
    Maar ook hierbij ben ik gerust want zo te lezen aan jullie vorm van communicatie wordt je toren voor de pannen zeker geen toren van babel.

Werk ze allemaal en de groeten,

Stefan & Angelique.

• 28 April 2008 - 20:28

Els:

Wat een bewondering voor jullie.
    en geweldig om het via deze manier te kunnen volgen.
    en PETRA, we hebben hard gewerkt op de repetitie, het is best pittig de liederen die we in moeten studeren voor de Pinksteren.
    We hopen dat je er 5 mei weer bij bent, dan repeteren we samen met de Cantorij.
    Van iedereen van het koor de Hartelijke Groeten en ga zo door!

• 29 April 2008 - 10:45

Bets Schep:

ontzettend leuk om jullie zo te volgen,
    lekker dat jullie veel plezier hebben met elkaar.groetjes Gerard en Bets

• 29 April 2008 - 10:56

Gerda:

Even m'n bewondering uitspreken voor de groep: prachtig dat jullie dit doen! Belangeloos zo voor anderen aan het werk.
    Daar wordt de wereld weer wat mooier van!

Speciaal groetjes aan Jan.
    Ben benieuwd naar je verhalen!

• 29 April 2008 - 14:46

Henk En Marga:

Wat geweldig om zo dienstbaar te zijn
    en voor ons heel fijn om zo mee te krijgen waar jullie allemaal mee bezig zijn!
    Veel succes verder en hopelijk werkt het weer ook mee.
    Groetjes van Henk en Marga.