dinsdag 29 april - Reisverslag uit Topola, Bosnië en Herzegovina van bouwteam Banja Luka - WaarBenJij.nu dinsdag 29 april - Reisverslag uit Topola, Bosnië en Herzegovina van bouwteam Banja Luka - WaarBenJij.nu

dinsdag 29 april

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg bouwteam

29 April 2008 | Bosnië en Herzegovina, Topola

hehe
we zijn weer verbonden; er was gister en vandaag een storing zodat we geen verbinding konden krijgen. Aan de gretigheid van lezen te zien, hebben julie met net zoveel spanning gewacht op ons, als wij op de verbinding!
Maandag is het werk fantastisch verlopen - aan het eind van de dag (die iets langer werd dan gebruikelijk, want het MOEST even af) lag de helft van het dak er nieuw op.
Marry had de 'trap' smorgens al voorbereid en het liep die middag dan ook vlekkeloos. Het grapje is intussen als volgt: als er hulp nodig is, dan bellen de familieleden wat mensen op en er komt een 'blik kroaten' het terrein op. In een mum van tijd is een lijn gevormd van mensen die aanreiken, trappen lopen en het benenwerk doen. Als dat gedaan is, rijden ze weer weg; tot de volgende oproep. Geweldig !

Gaandeweg het werken aan het dak kwam er gebrek aan een spijkerschort/zakje. De lijfspreuk van Marry is 'alternativo' en dat maakte ze weer waar: van een werkhandschoen bond ze de vingers dicht en maakte wat insnijdingen, zodat het aan de riem gehangen kon worden - het werd een zeer werkbare spijkerzak.
Jan werd blij gemaakt met haar flessenzak.

Maar ook de bewoners van het huis oogsten bewondering. Er moesten latten geschilderd worden voor ze aan de dakrand konden worden bevestigd. Victor haalde de trekker....en maakte er een compressor van, waarmee hij de latten snel kon spuiten. De bouwploeg stond er versteld van.

Deze ploeg en de mensen werken op een wonderlijk creatieve manier samen; het is een groot plezier te merken hoe ze elkaar leren verstaan en aanvullen in handigheid.

DINSDAG was de planning voor de ochtend rustiger, omdat er nog geen materiaal kon worden geleverd (Paasfeest). Maar de bewoners hadden, toen we om 08.00 kwamen de dakpannen al van het tweede deel gehaald. Eerst moesten de dakbalken nog worden geplaatst en de daklatten.
Maar om 12.00 kwamen hadden ze de nieuwe pannen toch alvast boven gelegd.
De voorspelling was namelijk ' regen'.

Wij - de vrouwen van de ploeg - hebben de ochtend besteed aan boodschappen doen en papuca's (slofsokken) zoeken.

Van een aantal sponsoren hebben we materiaal gekregen; het gereedschap van PROVAK is heeeeel goed te pas gekomen. Gerard; je koffie smaakt als thuis.
De schilderspullen van Jan Boon zijn in dank ontvangen.
De naaimachine en lappen stof, garen, ritsen en kant zijn aan de zuster in Gradiska gegegeven die een mevrouw in haar werkwijk heeft, waar het allemaal goed gebruikt zal worden. De gedachte was, het met een groep gezamenlijk te verwerken.

Over verdere sponsoring van de bouwgelden (er is nog wat over) hebben we nog een gesprek met de directeur Caritas. Hij beloofde voor ons verschillende projecten op papier te hebben, waar we over kunnen spreken.
Als groep hebben we in ieder geval besloten dat het geld dat is bijeengebracht in Bosnie hoort te worden besteed, daarvoor was het tenslotte ingezameld.

Fotos - zijn er heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel gemaakt. We hebben een afspraak dat we op zaterdag 17 mei na de viering om 19.00 in de Taborkerk een bijeenkomst zullen hebben om het verhaal te vertellen en fotos zullen tonen.
Je bent natuurlijk al hartelijk uitgenodigd om hierbij te zijn.

Hartelijk gegroet van ons allemaal Jose

• 29 April 2008 - 16:32

Wim Truus En Esther:

Wat veel werk in zo'n korte tijd.(Of heb ik dat vorige keer ook al geschreven) Wat maakt het uit, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Hopelijk is alles straks zover klaar, dat jullie met een gerust hart naar huis kunnen gaan. Wat zullen jullie alles en iedereen daar missen. Ik schrijf alsof jullie al op de terugweg zijn, terwijl jullie gelukkig nog even blijven. Wij gaan koninginnedag vieren, en jullie vieren, dat het dak misschien wel af is. Succes Wim Truus en Esther

• 29 April 2008 - 16:55

Wil Scholte:

Wat een geweldig verslag.Je hebt het gevoel er ook even bij te zijn.Je proeft gewoon de sfeer waarin alles gebeurd en tot stand komt.Petje af voor jullie.Lieve groetjes van Wil.

• 29 April 2008 - 17:04

Anouk :

Hallo Opa & tante Marry

Jullie zijn in bosnie om andere mensen te helpen en moesten met de auto ver rijden.

Ik ga nu een muts maken van plakstickers.

Papa stopt er nu mee want ik kan al zelf typen, kijk maar.
    ggggggggggggggggvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyymfx gkhm666666666666666000000000000000wwwwwwwwwwwooooooooopppppp]]]]''''

tot volgende keer,

Anouk

• 29 April 2008 - 22:03

Jack En Marth:

Petra, we hebben gisteren ;ekker gezongen. Gaat het goed met je? En met alle harde werkers ook? Ik ben wel wat jaloers hoor. Veel succes verder voor jullie. Groetjes.

• 30 April 2008 - 14:34

Henny:

ik bewonder jullie allemaal, petje af .Wens jullie voor de rest van de tijd nog heel veel succes. Ben zeer benieuwd naar al die fotos die gemaakt zijn. Peet vele groetjes en een knuffel en tot schrijfs