vrijdag 25 - Reisverslag uit Topola, Bosnië en Herzegovina van bouwteam Banja Luka - WaarBenJij.nu vrijdag 25 - Reisverslag uit Topola, Bosnië en Herzegovina van bouwteam Banja Luka - WaarBenJij.nu

vrijdag 25

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg bouwteam

26 April 2008 | Bosnië en Herzegovina, Topola

De dag begon als elke vorige: rond half 7 opstaan en in geduldige volgorde het toilet/douche gebruiken. Ontbijten samen rond 7.30 en tussen 8.00 en half negen brengt Jose het werkvolk naar het huis.
De thuisploeg gaat het huishoudelijk werk doen, de werkers verder aan het huis. Deze dag is de bekisting van de lateien (deuren) weggenomen; de scheidingsmuurtjes verder opgebouwd; de steunbalken voor je==het dak verder ingevoerd.
De taal heeft weer voor nieuwe grappen en betere communicatie gezorgd. Stan kwam er achter dat JASSER achteruit betekent. Hij begon Robbie. een bewoner, die met de bouwers meewerkt, instruktie te geven bij het plaatsen van een balk: 20 cm jasser, tien cm jasser, ja nog 5 cm jasser - ok stop jasser!
(ps ik heb het woord nog niet opgezocht, maar wel op een werker in de melkfabriek uitgeprobeerd en bij JASSER kwam geen herkenning van ACHTERUIT ....wie weet wat het betekent....!) Het belangrijkste is: het werkte - werkelijk, de creativiteit is niet van de lucht.

Rond een uur of elf kregen de bouwers een herlijke lunch aangeboden door de bewoners van het huis. Wat er allemaal gebakken en gekookt is weet ik niet precies, maar ze waren er zeer complimenteus over....Het is goed en erg fijn te merken hoe blij de bwoners zijn met het werk en HOE het werken gaat.

In de middag kwam Dr Anicic langs op de melkfabriek/boerderij waar we logeren. We hebben even gesproken voor hij vertrok naar Zagreb. Even later werd ik gebele door de medewerker van het bisdom, die vertelde dat de bisschop ons graag wil ontmoeten om 18.00 uur in Mahovljani. OK, planning van eten en werkers ophalen wordt omgegooid. Ik haal ze op rond 16.00, zodat ieder tijd krijgt zich even op te frissen. Het was even zoeken naar Mahovljani, omdat er geen bordjes naar verwijzen - maar via de winkeltjes aan de weg komen we er uiteindelijk. Daar wacht de bisschop ons op en blijkt het feest van San Marko gevierd te worden. Twee priesters hebben hun naamdag en er is een BBQ georganiseerd. We zijn er van harte bij uitgenodigd. De bisschop, de vicaris generaal, de priesters uit de omgeving, de zusters - het is een geweldige reunie voor Jose, die ze bijna allemaal kent en sinds een jaar weer ziet. Een hele verrassing.
Hartelijke groeten aan alle bekenden in Holland van Sr Mirna, Pero-Ivan, Dr Orlovac, Ivica, Anton, Ilija, Zvonimir, Marko en jonge Marko en bisschop Franjo.

Het was een feestelijk ontmoeten boven op de berg. Sinds het laatste bezoek, vorig jaar,is er een wijnmakerij in aanbouw. Je merkt dat er in het bisdom veel gebeurt aan ondernemen. Door kleine fabrieken, zoals de melkfabriek en de wijnerij op te zetten hebben ze werk voor de mensen - investering in de toekomst en straks opbrengst om weer andere projecten aan te kunnen pakken. Wat je bij de regering mist aan initiatief, merken we hier wel.
Ook bij de melkfabriek waar we logeren is een kaasmakerij in aanbouw.

Dat geeft hoop, geeft zicht op een langere toekomst dan alleen de dag van morgen.

Dank voor het meeleven en groeten van Jan, Marry, Stan, Andre en Gre, Petra en Jose

• 26 April 2008 - 11:21

Har, San En Mies:

Leuk om jullie zo een beetje te volgen! Veel succes in jullie 2e week!
    Peet, zet 'm op! XXX

• 26 April 2008 - 11:40

Joke:

Wat maken jullie toch een hoop mee.Graag zou ik even om het hoekje kijken en ook mijn handen uit de mouw willen steken.
    Petra,wij zouden het leuk vinden om een persoonlijk berichtje van jou te ontvangen.
    Namens Truus Wil Ester Wil Ria en Nolly en Lieke en Robbie.
    Heel veel werkplezier en een dikke knuffel van ons allemaal.
    Je zusje Joke

• 26 April 2008 - 11:47

Corrie Oudejansb De :

het is goed van jullie te horen en wat een leuke ontvangst!jammer dat ik geen techneut ben en 30 jaar jonger! ik wacht weer op het verdere verslag van jullie allen heel veel groeten vanuit de beemster

• 26 April 2008 - 16:57

Esther:

Hola allemaal!

Wat een mooie verhalen allemaal zeg! Echt leuk.. Zo leren jullie nog wat van de taal ook! :-)

Kijk nu al weer uit naar de nieuwe verhalen!

Heel veel succes!

xx Esther

• 26 April 2008 - 18:14

Irene:

Hallo bouwers,
    uit jullie dagelijkse verslagen klinkt perspectief voor de bewoners van het gebied. Dat moet eenieder goed doen.
    Leuk om op zoveel kilometer afstand je toch zo betrokken te voelen.
    Nog een week, waarin je veel kan doen. Zet 'm op.
    groet
    Irene

• 26 April 2008 - 19:35

Marianne Louwe:

Vanavond lees ik jullie berichten en de goede herinneringen aan de kerkinwijding in Presnace komen weer boven. Ik wens jullie heel veel succes met de opbouw van het huis en het verbeteren van de zo nodige contacten.
    Hartelijke groet!

• 26 April 2008 - 19:55

Bob En Marian :

Wat leuk om op deze manier te zien waar jullie mee bezig zijn, veel succes ermee en een hartelijke groet.

• 26 April 2008 - 20:22

Willy En Cor Mulder:

Hartelijk dank voor het verzorgde transport en de afgifte van de Krankennahrung.
    We volgen met belangstelling de vorderingen in jullie werk en de contacten. Alle BBQ deelnemers zijn ook voor ons bekenden, en noemen hen onze Banja Luka vrienden. Wil bij een volgende gelegenheid aan ieder van hen onze hartelijke groeten overbrengen. Bij voorbaat dank en veel succes gewenst voor het werk in de volgende week.
    Groeten van Willy en Cor.

• 26 April 2008 - 20:37

Hetty Klokman:

Wat een geweldig verhaal; het werk en de uitwisseling met de bewoners; het draagt bij aan een zinvol leven !
    Hartelijke groet aan de "werkers".

• 27 April 2008 - 08:40

De Loefjes :

ook hier alles goed met de opa en oma's ook hoor fijn om steeds iets te lezen succes nog even xxx van ons

• 27 April 2008 - 17:10

Monika:

Leuk dat we jullie zo kunnen volgen en begeleiden
    Ik wens jullie veel succes verder en nog een goede week
    groetjes Monika

• 27 April 2008 - 17:29

Jack En Marth:

Eindelijk is het ons gelukt wat berichten van jullie te lezen. Onze computer was stuk dus de eerste week hebben we gemist. Heel veel succes met alles wat jullie ondernemen. Fantastisch!!! Ga zo door het kaarsje brandt. Groeten van Marth en Jack.

• 27 April 2008 - 21:09

Josephine:

Hoi bouwteam daar,

Soms denk je wel eens dat er hier veel gebeurt in NL, maar als je jullie verhalen leest dan maakt me dat zeer bescheiden. Want wat doen jullie een hoop goeds daar in Bosnië. Het weer is (hier) mooi geweest en hopelijk bij jullie ook zodat jullie verder hebben kunnen helpen met het dak. Het is allemaal werk van lange adem zo te lezen, maar dat hebben de mensen daar en jullie gelukkig ook.
    't beste komende week en tot mails. Josephine