achtergrond 2 - Reisverslag uit Topola, Bosnië en Herzegovina van bouwteam Banja Luka - WaarBenJij.nu achtergrond 2 - Reisverslag uit Topola, Bosnië en Herzegovina van bouwteam Banja Luka - WaarBenJij.nu

achtergrond 2

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg bouwteam

17 April 2008 | Bosnië en Herzegovina, Topola

Deze reis is een voortzetting van een contact dat we in de paroche Purmerend hebben opgebouwd over de laatste 7 jaren. Rond de eeuwwisseling kwam uit het bisdom de vraag of wij een partnerparochie wilden adopteren in Bosnië.

Presnace
Na een aantal verkennende gesprekken met pastor Zvonko zijn we toen een vriendschapsband aangegaan, vooral om zijn pparochie nieuwe toekomst te helpen vinden. Dat begon met de herbouw van de kerk die in de oorlog totaal was verwoest.
Na vijf jaar konden we met een kleine delegatie naar Presnace om de inwijding van de kerk mee te maken - het maakte op ons allen een geweldige indruk. Zoveel mensen uit de wijde omtrek en zo'n ruimhartigheid van ontvangst. Dat hele weekend was het een komen en gaan van sponsorgroepen uit Italië, Engeland, Oostenrijk, Kroatie, Frankrijk en Nederland. En ieder die maar enigszins kon was uit de wijde omgeving naar dit feest gekomen. Overal waren mensen; de dag was kleurrijk en vrolijk - groepen volksdansers speelden en zongen.
De inwijding zelf was plechtig. De bisschop was er en alle beschikbare priesters uit de omgeving én uit de sponsorlanden deden mee in dit feest.

Namens de parochie Purmerend stond bij elke statie een kaars met ons logo. Als kado hadden we een processie kruis meegebracht.

Trn en Mahovljani
Na deze inwijding en het op gang helpen van de parochie werd het tijd om naar een nieuwe partner te kijken. Om een andere parochie te helpen.
Zo kwam de parochie van Trn en Mahovljani in zicht. Deze pastor heeft grootse plannen voor de jeugd en jonge mensen in zijn omgeving. Tot nu toe hebben we hem kunnen steunen met de aanbouw en inrichting van een computerruimte. En er is een waterbassin gebouwd voor een familie die boven op de berg woont (zonder waterleiding).
Op deze reis willen we met de pastoor van de parochie praten over toekomst plannen.

Bouwteam
Tussen deze twee parochies in kwam de wens van pastor José om eens met een groep mensen daadwerkelijk iets te betekenen, langzaam tot stand. Eerst eens praten met deze en gene. Het groepje groeide, de gedachte aan sponsoring werd tot daden omgezet. Het werd een "steen in de vijver"-werking. Met de eerste steen begonnen de kringen zich te vormen; een ander pakte het verder op.... en inmiddels zijn de groepsleden zeer blij verrast door de geweldige steun (financieel en in geestelijke zin)die gegeven is.

We gaan met verwachting en vertrouwen het dorpje Topola tegemoet. Daar vlakbij ligt de boerderij, die we beter bewoonbaar gaan maken.

Wordt vervolgd - J

• 19 April 2008 - 09:51

Nel De Winter:

Het bestuur van het Pauluskoor wenst de groep heel veel succes, een goede reis en behouden thuiskomst!