st franciscus - Reisverslag uit Topola, Bosnië en Herzegovina van bouwteam Banja Luka - WaarBenJij.nu st franciscus - Reisverslag uit Topola, Bosnië en Herzegovina van bouwteam Banja Luka - WaarBenJij.nu

st franciscus

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg bouwteam

05 Oktober 2008 | Bosnië en Herzegovina, Topola

Gister was het de feestdag van st Franciscus. De bisschop heet Franjo en had dus naamdag. Wij hadden een rust en plandag en hoorden in de middag dat we om 1900 bij de bisschop werden verwacht. Toen we daar stonden te wachten, kwamen de leden van de parochie Zeewolde met Rafael ook aan. Dat was een leuke verrassing en kennismaking.
Eerst een felicitatie en rondje slivovitch met de bisschop en zijn gasten en toen aan tafel.
Er was een gezellige ontspannen sfeer, met grapjes en zingen.

Vanmorgen hebben we fra Ivo bezocht omdat ook hij, als Franciscaan, feestdag had. Hij had ook ouders en kinderen in de kerk, voor wie we een ondersteuning zoeken op te zetten. Dat wil zeggen we zijn in gesprek over de kosten van een schooljaar: boeken, kleding, eten, bus enz.

Om het verhaal wat aan te kleden hebben we ook fotos van de kinderen gemaakt.
Daarna de berg weer op: Mahovljani.
Het was wel een heerlijke zonnige dag, maar boven op de berg was het toch rillen van de wind.
Maar ook hier werd op een feest gerekend: heel wat gasten hadden zich voorbereid door een lam te grillen, een taart te bakken en allerlei ander lekkers mee te brengen. Dus weer: heerlijk eten met een groep mensen.

Voor onze contacten tussen de twee parochies is het van groot belang geweest dat we nu rustig de tijd hebben om elkaar wat beter te leren kennen. Door met de ouders om de tafel te kunnen zitten hebben we ook een beter begrip van de problemen gekregen. Geen van de ouders die nu aanweyig waren, heeft werk. Toch wil je voor je kind een toekomst opbouwen. We hebben de kosten van een schooljaar eens op een rij gezet.

Om alles goed te regelen zullen we alles ook nog eens met dr Anicic bespreken, zodat de kinderen die het nodig hebben ook echt een kans kunnen krijgen op steun.
Daar komen we thuis nog wel weer op terug.

Morgen gaan we op reis, weer met fra Ivo. We hebben hem weten te strikken om ons mee te nemen naar zijn geboortedorp - toevallig ligt dat precies waar wij ook willen zijn...
Dus weer een dag om veel te leren en te zien.

sretan put
Marry en Jose